Co powinna zawierać ulotka wyborcza?

/blog/image/ulotka-wyborcza.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
28 lipca 2023 Autor: Ewelina Górska Kategoria: Ulotki
Co powinna zawierać ulotka wyborcza?

Okres przedwyborczy to czas informowania społeczeństwa o programie kandydatów, zapoznawania z planem na przyszłość oraz zdobywania elektoratu. Kandydaci wykorzystują w tym celu wszystkie dostępne środki. Przed wyborami muszą wzbudzić zaufanie osób, które będą na nich głosować. Dużą rolę w tym procesie odgrywa kolportaż ulotek wyborczych. Podpowiadamy, jak skonstruować skuteczną ulotkę!

Podstawowa rola ulotki w kampanii wyborczej

Dobrze przygotowana ulotka wyborcza powinna zawierać informacje, które przybliżą wyborcom sylwetkę kandydata i zapoznają ich z proponowanym programem. Warto przy tym zachować umiar i skupić się na najważniejszych kwestiach. Wtedy ułatwisz swoim odbiorcom odszukanie istotnych informacji znajdujących się na kartce. Informacje muszą być podane w taki sposób, by umożliwić szybkie skanowanie tekstu i podkreślić najważniejsze fragmenty treści.

Jakie podstawowe informacje zawrzeć w treści?

Które informacje muszą znaleźć się na ulotce wyborczej? Są to przede wszystkim dane umożliwiające identyfikację kandydata, a więc jego imię i nazwisko oraz sposób kontaktu. Możesz podać numer telefonu, adres strony i e-mail lub nazwę konta na portalu społecznościowym. Konieczne też zaznacz, do której partii należysz jako osoba ubiegająca się o elekcję. W tym celu stosuje się logotyp organizacji, który jest zwykle bardzo dobrze rozpoznawalny przez wyborców. Dobrą praktyką jest też umieszczenie na ulotce informacji dotyczących miejsca na liście, aby usprawnić głosowanie.

Wszystkie te informacje powinny być podane w formie okrojonej, by ułatwić odbiorcom czytanie. Najczęściej kandydaci dążą do tego, by treść ulotki nie przekraczała 400 słów. Gdy podasz swój program w formie haseł, będzie on czytelny dla dużego grona odbiorców. Możesz przedstawić tam informacje o swoim wykształceniu i doświadczeniu oraz o Twojej kampanii wyborczej. W tym miejscu warto skupić się na najważniejszych punktach programu, który zamierzasz realizować. Pomóż swoim wyborcom zauważyć korzyści wynikające z realizacji Twoich podstawowych założeń – proponowanie rozwiązań i wyznaczanie celów to skuteczne sposoby na to, by zdobyć zaufanie elektoratu.

Forma ma znaczenie – jak powinna wyglądać ulotka?

Ulotki wyborcze mają zwykle formę pojedynczej kartki papieru kredowego o błyszczącym lub matowym wykończeniu. Wszystkie informacje podaj krótko i zwięźle, korzystając z haseł. Wytłuść najważniejsze dane. Treść kierowana do elektoratu musi też spełniać inne wymogi. Staraj się formułować proste zdania o jasnym przekazie. Możesz też dołączyć wypunktowania, proste grafiki i wykresy, które urozmaicą szatę graficzną.

Pamiętaj też o atrakcyjnej formie ulotki reklamowej, która będzie używana podczas kampanii wyborczej. W tym celu wykorzystaj ciekawe wizualnie połączenia, zwróć uwagę na rodzaj i wielkość czcionki, a także nie zapomnij o dodaniu zdjęć. Najlepiej jest wybrać swoją fotografię w stylu biznesowym. Pomoże ona wyborcom zidentyfikować Cię i wzbudzić sympatię oraz zaufanie. Taki zabieg odnosi bardzo dobre skutki, gdy osobiście rozdajesz swoje ulotki i angażujesz się w kampanię. W ten sposób poprawisz swoją rozpoznawalność.

Wybór czcionki i kolorystyki ulotki wyborczej

Dość istotną kwestią jest także rodzaj czcionki, jej kolor i wielkość. Z uwagi na mały format, czcionka nie może być zbyt duża. Aby zapewnić czytelność treści, zastosuj czcionkę o wielkości 12. Rodzaj fontu może pomóc wyróżnić Twoją ulotkę, jednak staraj się wybrać prostą formę. Oznacza to, że warto postawić na litery bez dodatkowych ozdobników. Zwróć uwagę na to, by czcionka miała znaki polskie i dobrze prezentowała się na ulotce. Jeśli chodzi o sposób ułożenia tekstu, dobrym rozwiązaniem jest wyrównanie do lewej.

Kolorystyka ulotki wyborczej powinna nawiązywać do barwy logotypu. Zarówno tło, jak i kolor czcionki muszą dobrze komponować się z logo partii politycznej. Warto stosować zabiegi mające na celu zaciekawienie odbiorcy i lepsze skupienie uwagi. Spotyka się ulotki z treścią w kolorze jasnym na ciemnym tle. Warto przy tym pamiętać o tym, by ograniczyć liczbę barw. Najlepiej jest postawić na 2-3 dominujące kolory.

Format i gramatura papieru – na czym drukować ulotki wyborcze?

Ulotki reklamowe, w tym wyborcze zazwyczaj produkowane są w rozmiarze A5 lub A6. Spotyka się też małe kwadratowe i prostokątne ulotki. Większy format jest niepraktyczny i zajmuje więcej miejsca. Składanie ulotki jest rzadko spotykaną praktyką. Spotyka się ulotki drukowane na papierze o gramaturze od 130 g do 350 g, choć najczęściej jest to około 170 g. Taka gramatura zapewnia wystarczającą trwałość papieru, a produkcja ulotek jest relatywnie niedroga.

Ulotki to uniwersalny materiał wyborczy, który pozwala dotrzeć do wszystkich potencjalnych wyborców kandydata. Od tego, jak dobrze je zaprojektujesz, może zależeć to, ile osób obdarzy Cię zaufaniem. Zaprezentuj się od najlepszej strony i pokaż swoim przyszłym wyborcom, że jesteś kandydatem godnym uwagi! Na ulotce umieść najważniejsze informacje: Twoje dane osobowe, program i przekonaj społeczeństwo, że warto oddać na Ciebie głos.

 

Inne wpisy z kategorii Ulotki
/blog/image/projekt-ulotki-reklamowe.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
Projekt ulotki reklamowej - co powinien zawierać i od czego zależy jego koszt? Projekt ulotki reklamowej - co powinien zawierać i od czego zależy jego koszt?
/blog/image/banery-reklamowe.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
Banery reklamowe - skuteczne narzędzie promocji w erze cyfrowej Banery reklamowe - skuteczne narzędzie promocji w erze cyfrowej
/blog/image/plakat-reklamowy-jakie-powinien-miec-wymiary.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
Plakat reklamowy - jakie powinien mieć wymiary? Plakat reklamowy - jakie powinien mieć wymiary?
Wróć do listy artykułów