Tworzenie plakatów wyborczych ma swoją tradycję w kampaniach wyborczych – od najniższych szczebli lokalnych po potężnych kandydatów na głowę Państwa. I chociaż nikt do tej pory nie zbadał dokładnie, jak duży wpływ ma plakat wyborczy na odbiorców, to jednak jego obecność wpisała się na dobre w kampanię każdego liczącego się kandydata. Jakie są zasady tworzenia dobrego plakatu na wybory? Oto podpowiedzi!
Jasność przekazu plakatu wyborczego
Kto, co, jak – to najważniejsze kwestie związane z przekazem i łatwością jego odbioru. Plakat wyborczy nie zajmuje zbyt dużo miejsca (w odróżnieniu od billboardu), dlatego musi szybko i skutecznie przykuwać uwagę. Kandydat powinien postawić na swoją fotografię, która przedstawia go w zgodzie z filozofią, którą reprezentuje. Strój ma też na celu pokazanie identyfikacji z określoną grupą wyborców i ich potrzebami.
Kolejny sposób na jasny przekaz to promowanie swojego nazwiska. W karcie wyborczej ostatecznie znajduje się tylko imię i nazwisko danego kandydata, dlatego obserwatorzy muszą dobrze się z nim „opatrzeć”. Jest ono integralne z hasłem, które promuje daną osobę. Dlatego powinno jasno i precyzyjnie pokazywać zamiary oraz sposoby wykonania swojego planu. Jedno spojrzenie musi dać odbiorcy odpowiedź na pytanie, czy to osoba, której mogę zaufać.
Wyraźna grafika i jednoznaczne zdjęcie
Budowanie relacji bazuje na pokazaniu wizerunku. Dlatego każdy skuteczny plakat wyborczy ma w sobie zdjęcie kandydata. Ogromna większość mężczyzn ubiegających się o konkretne stanowisko (samorządowiec, senator, poseł, prezydent) pozuje na zdjęciach w garniturze. Ma to na celu pokazanie pełnego profesjonalizmu i określenie się jako „gospodarza”. Kobiety również sięgają po oficjalne stroje w formie białych bluzek, marynarek oraz czarno-białej kolorystyki.
Niekiedy kandydaci wybierają zdjęcie nieco odbiegające od standardów, które jednak bardzo dobrze spaja ich z filozofią polityczną lub grupą docelową. Może chodzić o strój lokalny (dla obszaru geograficznego) lub związany z profesją (dla podkreślenia ważności grupy zawodowej).
Minimalna ilość treści w plakacie wyborczym
Przechodnie i osoby podróżujące środkami transportu nie mają czasu na czytanie rozległych obietnic wyborczych. Dlatego wiadomość od kandydata powinna być stworzona tak, jak skuteczny plakat reklamowy – z minimalną ilością treści. Musi ono być na tyle silne, by zapaść w pamięć odbiorcy i jednoznacznie kojarzyć się z kandydatem. Im bardziej poważne stanowisko, tym mniejsza znaczenie ma poczucie humoru. Dlatego sięganie po hasła jednoznacznie kojarzące się z rzeczami mało poważnymi może wywołać efekt odwrotny do oczekiwanego.
Zapewnij dostęp do większej liczby informacji
Dzisiaj kampanie wyborcze bazują na ogromnej liczbie różnych narzędzi. Wielu kandydatów z powodzeniem przechodzi w niej do internetu. Dlatego plakat wyborczy powinien dawać odbiorcom możliwość poznania całego programu kandydata. Niektórzy zamieszczają na plakatach hasztag ich kampanii, inni adres strony internetowej czy logo swojej partii politycznej. Wszystko po to, by odbiorca mógł w dowolnym momencie przejść do szerszej liczby informacji na temat danego kandydata lub poznać jego poglądy.
Unikaj negatywnych ataków
Utarło się, że dziś wyborcy nie głosują „za”, ale „przeciw” komuś. Jednak taki sposób prowadzenia kampanii nie wywołuje pozytywnych skojarzeń. Każdy kandydat, który gra fair wie, że ataki na innych kandydatów nie wpisują się w pozytywny ton. Najlepiej skupić się na pozytywnym przekazie swojej kampanii i programu.
Taki proces może polegać na budowaniu zaufania przez:
- pokazywanie osiągnięć;
- budowanie nadziei na rozwiązanie problemów;
- koncentrację na narzędziach do naprawy sytuacji;
- pokazywanie opinii wyborców;
- emocjonalne połączenie z wyborcami.
Postaw na oryginalność w tworzeniu plakatu
Każda forma promocji ma swoje zasady, których trzeba się trzymać. Dlatego niektóre elementy plakatu wyborczego muszą prezentować się niezmiennie. Jednak grafika, budowanie skojarzeń słowami czy nietuzinkowa forma mogą zaskoczyć odbiorcę i pokazać świeżość nowego kandydata. Oczywiście w tym aspekcie nie można postawić na pełną dowolność. Oryginalność w przekazie nadal powinna trzymać się smaku i dobrego tonu, zamiast śmieszyć czy wręcz zawstydzać.
Testuj wrażenia odbiorców po kontakcie z plakatem
Mowa tu nie koniecznie o samym sposobie tworzenia plakatu, ale monitorowania jego skuteczności. Przekaz powinien być zrozumiały, wzbudzać pozytywne skojarzenia i wspierać całą kampanię. Taka próba reprezentatywna powinna:
- być wykonana na różnej grupie populacji;
- być testowana w różnych miejscach;
- trwać kilka sekund (tzw. pierwsze wrażenie);
- zbadać reakcje emocjonalne;
- zakończyć się feedbackiem.
Postaw na dużą liczbę plakatów w kluczowych miejscach
Jeden plakat w mieście, które liczy setki tysięcy mieszkańców, przejdzie bez echa, nawet gdyby był genialny. Dlatego oprócz oryginalności i zgodności z zasadami tworzenia plakatów, warto też postawić na ich sporą ilość. Kandydat „A”, którego widzisz na każdym przysłowiowym rogu, w podświadomości wyborcy jest silniejszy od kandydata „B”, który ma kilka plakatów w mieście.
Poza tym liczy się nie tylko ilość, ale też rodzaj miejsca. Kandydat z plakatem na latarniach nie przemawia tak skutecznie, jak kandydat z plakatem widocznym na prywatnej posesji. W drugim przypadku pokazuje siłę przez promowanie siebie przy pomocy realnej osoby, która użyczyła mu miejsca na promocję wizerunku.