Przygotowujesz plakat reklamowy dla swojej firmy? Oprócz dobrze zaprojektowanej szaty graficznej i treści musisz wybrać rozmiar reklamy. Zależy on od wielu czynników – m.in. od wielkości dostępnego miejsca, lokalizacji i widoczności. Sprawdź, które formaty plakatów sprawdzają się najlepiej i czym się kierować przy ich wyborze!
Najpopularniejsze formaty plakatów
Odpowiednia wielkość plakatu reklamowego to cecha, która determinuje jego użyteczność. Tego typu nośniki informacji widoczne są w przestrzeni publicznej w różnych miejscach. Mogą być montowane na słupach.
Do najczęściej spotykanych formatów plakatów reklamowych należą:
- A3 – 297 x 420 mm,
- A2 – 420 x 594 mm,
- A1 – 594 x 841 mm,
- B3 – 340 x 480 mm,
- B2 – 480 x 680 mm,
- B1 – 680 x 980 mm.
Najpopularniejsze rozmiary to A3 i B2. Oprócz powyższych rozmiarów plakatów drukarnie online udostępniają swoim klientom możliwość zamówienia nietypowych wielkości. Przykładem może być format szarfy, o niestandardowych wymiarach np. 350 x 1530 mm. Takie wydłużone plakaty mogą przyjmować formę dekoracji ściennych lub przewieszek. Często można też zlecić wydruk wielkoformatowych plakatów o różnych wymiarach.
Jak prawidłowo dopasować wymiary plakatu reklamowego – duże rozmiary
Podczas projektowania plakatu należy uwzględnić kilka ważnych szczegółów. Jeśli plakat ma być dobrze widoczny z daleka, lepiej zdecydować się na większy format, np. A1 lub B1. Wydruki wielkoformatowe znajdują zastosowanie np. wtedy, gdy plakat będzie zamontowany na budynku.
Oczywiście na tak dużym plakacie oglądanym z pewnej odległości nie umieszcza się tekstu drukowanego małą czcionką. W tej sytuacji lepiej sprawdzają się grafiki i proste hasła. Większe wymiary plakatu należy wybierać także wtedy, gdy mają one być zamontowane dość wysoko, ponad linią wzroku odbiorców. Dzięki temu poprawi się ich widoczność dla licznego grona odbiorców, którzy będą oglądać plakat z daleka.
Małe i średnie formaty plakatów na słupy ogłoszeniowe i ogrodzenia
Jeśli plakaty reklamowe będą oglądane z bliska, nie muszą one charakteryzować się wielkim formatem. W przypadku plakatów znajdujących się na linii wzroku, czyli np. na słupie informacyjnym lub ogrodzeniu, sprawdzą się małe formaty takie jak A3, A4 lub B3. Przykładem są ogłoszenia dotyczące planowanych koncertów, wystaw i innych wydarzeń mających odbyć się w niedalekiej przeszłości. Na niewielkich formatach plakatów umieszcza się dane kontaktowe, datę i miejsce eventu, a także np. harmonogram imprezy.
Formą pośrednią są średnie rozmiary plakatów. Rozmiary średnie są rodzajem kompromisu pomiędzy chęcią ograniczenia wydatków a potrzebą dotarcia do dużej liczby odbiorców. Wymiary plakatu A2 lub B2 pozwalają na umieszczenie dużej ilości treści i grafiki – będą widoczne z daleka i czytelne z bliska.
Przed dokonaniem wyboru dotyczącego wielkości plakatu reklamowego zastanów się, co będzie on przedstawiał, gdzie będzie zlokalizowany i co chcesz dzięki niemu osiągnąć. Dopasuj rozmiar tak, by spełniał Twoje wymagania.