
Samodzielne wydanie książki jeszcze nigdy nie było tak proste jak dzisiaj. Dzięki self-publishingowi autorzy mogą realizować swoje marzenia o publikacji na własnych warunkach, bez konieczności współpracy z tradycyjnymi wydawnictwami. Ten model oferuje niezależność, elastyczność i większe zyski, ale jednocześnie wymaga zaangażowania na każdym etapie – od pomysłu, przez druk książki, aż po jej promocję. Jak wydać książkę samemu i co warto wiedzieć o samopublikowaniu? Podpowiadamy!
Co to jest self-publishing?
Od zawsze marzyłeś o debiucie literackim i zastanawiałeś się, jak wydać książkę? Self-publishing jest odpowiedzią na Twoje pytanie. Samopublikowanie to proces, w którym autor samodzielnie wydaje książkę bez udziału tradycyjnych wydawnictw. Zamiast przekazywać projekt w ręce zewnętrznych partnerów, autor sam podejmuje się realizacji wszystkich aspektów związanych z wydaniem książki – od druku, projektu okładki, składu, po jej promocję i wybór kanałów dystrybucji.
Self-publishing otworzył drzwi do niezależności autorów na całym świecie. Dzięki niemu nie trzeba już czekać na aprobatę wydawnictwa, by spełnić marzenie o wydaniu książki. Jeśli myślisz, że samopublikowanie jest nowoczesnym tworem, jesteś w dużym błędzie. Ten sposób wydawania dzieł był znany już w XVII wieku. W Polsce swoje książki finansował, m.in. Juliusz Słowacki. Od self-publishingu zaczynało wiele znanych autorów. Być może kojarzysz takie nazwiska jak: Andy Weir, E.L. James czy Garth Stein. W ich przypadku odwaga się opłaciła. Samodzielnie wydane książki stały się bestsellerami i zdobyły ogólnoświatową popularnością. Wiele z nich doczekało się nawet ekranizacji.
Dlaczego warto wybrać self-publishing?
Wydanie książki bez wydawnictwa ma wiele zalet. Poznaj powody, dla których warto zdecydować się na self-publishing.
- Pełna niezależność – wydawnictwa kierują się trendami rynkowymi i swoim dobrem. Nie zawsze stawiają interesy autora na pierwszym miejscu. Z racji tego ingerują w procesy związane z wydaniem książki. Wybierają okładkę, a czasami nawet sugerują przebudowę treści, przez co pierwotny zamysł autora całkowicie ulega zmianie. W self-publishingu to Ty decydujesz o wszystkim – o treści i stronie wizualnej, a także druku i promocji. Masz pełną kontrolę twórczą, dzięki czemu możesz przekazać przyszłym czytelnikom dokładnie to, co obejmowała Twoja wizja.
- Elastyczność – self-publishing umożliwia autorom podjęcie ryzyka, na które wydawnictwa nie wyraziłyby zgody. Jeśli masz oryginalny pomysł na książkę, musisz liczyć się z tym, że odniesie albo spektakularny sukces, albo poniesie komercyjne fiasko. Dzięki samopublikowaniu możesz dowolnie eksperymentować z gatunkami i stylem pisania.
- Szybsza publikacja – jeśli jesteś debiutantem, self-publishing jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ skraca czas pracy nad książką do minimum. Chcąc nawiązać współpracę z wydawnictwem, na samą akceptację kandydatury trzeba poczekać nawet kilka miesięcy. Dodając do tego opracowanie książki, druk, wybór kanału dystrybucji, finalnie produkt może pojawić się na półkach w księgarni nawet po roku.
- Wyższe zarobki – w modelu pracy z wydawnictwem autor zarabia wyłącznie niewielki procent ze sprzedaży książki. Dlatego coraz więcej pisarzy decyduje się na self-publishing, ponieważ w tym przypadku praktycznie cały zysk trafia do jego kieszeni – nie musi dzielić się z nim z żadnymi pobocznymi podmiotami.
- Satysfakcja – proces wydania książki wymaga dużych pokładów czasu, energii i zaangażowania. Autorzy, którym uda się go doprowadzić do końca, mogą dopisać kolejny sukces do swojej listy, niezależnie od powodzenia komercyjnego produktu. Poczucie spełnienia związane z samodzielną publikacją jest dla wielu pisarzy dużym motywatorem, który popycha ich do tworzenia kolejnych dzieł.
Jak samodzielnie wydać książkę? Na jakie wyzwania warto się przygotować?
Self-publishing ma mnóstwo zalet, ale jednocześnie wiąże się z dużymi nakładami pracy i wyzwaniami, którym autor musi stawić czoła. Dowiedz się, na co trzeba się przygotować w związku z samopublikowaniem.
Korekta, redakcja, skład i łamanie
Ogrom pracy związany z wydaniem książki rozpoczyna się tak naprawdę po jej napisaniu. Po postawieniu ostatniej kropki nie można osiąść na laurach. To czas na poprawę i dopracowanie treści. W tym celu warto skorzystać z pomocy doświadczonego redaktora i korektora, który zapanuje nad interpunkcją i stylistyką. Zanim oddasz książkę do druku, musisz również zadbać o jej odpowiednie łamanie i skład. Finalna wersja musi mieć idealnie sformatowany tekst i właściwie wplecione grafiki. Całość powinna wyglądać estetycznie i być przyjemna w odbiorze wizualnym. Tradycyjne wydawnictwa biorą na siebie kontrolę jakości książki, ale w przypadku self-publishingu to autor musi zadbać o te kwestie. Jeśli chcesz, by Twoja książka była postrzegana w kategoriach najwyższej jakości, współpracuj z profesjonalistami w swoim fachu.
Oprawa graficzna
Nawet jeśli nie masz w planach okraszenia treści grafikami, skorzystaj z usług profesjonalnego grafika, który przygotuje okładkę. Ta jest wizytówką i reklamą książki, dlatego warto pokusić się o stworzenie atrakcyjnego i przyciągającego uwagę projektu.
Druk książek
Choć wydawanie książki przez internet w formie e-booka wydaje się o wiele łatwiejsze pod względem logistycznym i tańsze, wielu autorów pozostaje wiernym tradycyjnym rozwiązaniom. W końcu nic nie zastąpi odczuć, jakie towarzyszom obcowaniu z papierową książką. Czytelnicy uwielbiają zapach i szeleszczenie papieru – uważają je za przyjemne tło dla czytanej treści.
Druk książki jest niełatwym przedsięwzięciem, dlatego warto skorzystać z usług profesjonalnej i zaufanej drukarni, takiej jak OpenPrint.pl. Mając gotową książkę, nie wystarczy przesłać jej do druku i czekać na efekty. Zanim pierwsza strona opuści drukarkę, musisz podjąć wiele ważnych decyzji. Self-publisher musi wybrać, m.in.:
- rodzaj oprawy: miękką lub twardą okładkę oraz sposób scalenia książki: szycie, klejenie czy spiralowanie;
- format: najpopularniejsze rozmiary to A5 i B5, ale w przypadku albumów czy podręczników lepszą opcją jest A4. Możesz także wybrać niestandardowy format, który wyróżni Twoją książkę na tle konkurencji;
- technologia druku: przy mniejszych nakładach stosuje się najczęściej druk cyfrowy, a przy dużych nakładach druk offsetowy;
- papier: drukarnie oferują szeroki wybór papierów: matowe i błyszczące, które różnią się gramaturą. Wybór odpowiednich parametrów ma bezpośrednie przełożenie na wygodę czytania oraz koszt realizacji zamówienia;
- kolor: książki wydawane są w wersji czarno-białej lub kolorowej. Jeśli masz zamiar wzbogacić swoje dzieło o wiele grafik, warto rozważyć zamówienie książki w kolorze, ale w takim wypadku musisz przygotować się na wyższe koszty.
Marketing i promocja
Współpracując z tradycyjnym wydawnictwem, właściwie nie musisz przejmować się promocją książki. Ale decydując się na self-publishing, musisz samodzielnie wypromować swoje dzieło. Dla wielu autorów, zwłaszcza tych, którzy nie są obeznani z nowoczesnymi mediami, może być to naprawdę trudne zadanie. Kluczowa jest działalność w social mediach. Warto pomyśleć o działalności na najpopularniejszych platformach jeszcze na etapie pisania książki. Im wcześniej trafisz do potencjalnych odbiorców i zaangażujesz ich w proces tworzenia produktu, tym większego sukcesu komercyjnego możesz oczekiwać.
Sprzedaż
Kolejnym wyzwaniem dla self-publishera jest dystrybucja książki. Gdzie ją sprzedać? Produkt w wersji elektronicznej można wystawić na platformy, takie jak Publuu czy Draft2Digital. W jaki sposób sprzedawać tradycyjne książki papierowe? Dobrym posunięciem jest założenie własnego sklepu internetowego. Możesz także nawiązać współpracę z księgarniami, ale musisz liczyć się z oddaniem dużej części zarobku. Dodatkowo, zwłaszcza duże sieciówki księgarniane, wymagają sporych rabatów od autora, a na rozliczenie i wypłatę wynagrodzenia każą czekać nawet kilka miesięcy.
Mówiąc o dystrybucji, warto wspomnieć o magazynowaniu książek. Zanim zlecisz druk, znajdź miejsce, w którym będziesz mógł przechowywać nakład. Jeśli nie masz wystarczającej przestrzeni w domu, konieczne będzie wynajęcie schowka czy garażu.
Koszty
Decydując się na samodzielne publikowanie książki, musisz przygotować odpowiedni budżet. Oczywiście wydanie produktu po kosztach jest możliwe, ale jego jakość będzie pozostawiała wiele do życzenia. Nie oszczędzaj ani na współpracy z profesjonalistami, ani na druku. Możesz wybrać najcieńszy papier i niedopasowany rodzaj oprawy, ale możesz mieć pewność, że zrazisz tym do siebie czytelników, którzy będą niezadowoleni z doświadczeń podczas czytania z rozrywających się kartek.
Jak osiągnąć sukces i wydać dobrą książkę samodzielnie?
Już od dłuższego czasu marzysz o wydaniu własnej książki? Nie możesz doczekać się momentu, w którym będziesz mógł podzielić się z większym gronem osób swoimi przemyśleniami, wiedzą, czy ciekawą historią? Trzeba przyznać, że jest to ekscytujące doświadczenie, które chciałoby się jak najszybciej urzeczywistnić. Pamiętaj jednak o tym, aby nie działać pochopnie. Podejdź do procesu wydania książki z głową.
Zacznij od stworzenia konspektu książki. Dopracuj ją w najdrobniejszym calu. Nie spiesz się, proces twórczy wymaga czasu, zwłaszcza jeśli jest się debiutantem. Już na wczesnym etapie pisania opracuj plan marketingowy, załóż social media i zacznij promować swoją twórczość. Im więcej osób zainteresuje się Twoimi pomysłami, tym łatwiej i przyjemniej będzie Ci przebiegała praca nad książką. Po zakończeniu pisania, oddaj ją w ręce specjalistów z zakresu korekty, składu i łamania. W międzyczasie skontaktuj się z drukarnią. Gdy kolejne etapy pracy nad wydaniem książki zazębiają się, cały proces wydawniczy przebiega o wiele sprawniej.
Jeśli zależy Ci na sukcesie komercyjnym, możesz wykonać badanie rynku. Sprawdź dostępność i popyt na podobne książki. W ten sposób możesz przewidzieć, jaki odbiór będzie miało Twoje dzieło. Dobrym pomysłem jest także oddanie kilku gotowych egzemplarzy do recenzji. Opinia znawców może zainspirować Cię do wprowadzenia zmian, które zwiększą atrakcyjność Twojej książki w oczach przyszłych czytelników.
A jeżeli potrzebujesz pomocy w wydaniu lub w składzie i łamaniu książki, skontaktuj się z nami!


