Dzisiaj ciąg dalszy wizytówek!
W ostatnim artykule poruszałem podstawowe kwestie związane z wyborem i drukiem wizytówek, czyli o wyborze podłoża, papieru oraz formatu. Co więcej, przedstawiłem tam możliwość otrzymania darmowego wzornika papierów. Wszystkich chętnych odsyłam zatem do poprzedniego artykułu. Dzisiejszy wpis będzie natomiast o rodzajach uszlachetnień wizytówek.
Uszlachetnienia druku
Czym jest uszlachetnienie druku? Według definicji słownikowej jest to: „dziedzina poligrafii zajmująca się metodami pokrywania podłoża drukowego substancjami lub materiałami”. Dzięki odpowiednim uszlachetnieniom druku powierzchnie wyglądają dużo lepiej, zwiększa się ich wytrzymałość mechaniczna oraz czasami są nadawane specyficzne cechy (np. powlekanie warstwą klejącą).
Jeżeli potrzebujesz jednak tanich i prostych wizytówek – nie potrzebujesz uszlachetnień. Jeżeli jednak planujesz bardziej eleganckie lub wyróżniające się „z tłumu” wizytówki – warto pomyśleć o odpowiednich uszlachetnieniach. Tych jest mnóstwo, a pozwolę sobie omówić kilka najpopularniejszych.
Foliowanie
Najczęściej powtarzającą się techniką uszlachetniania druku jest foliowanie, czyli laminowanie. Poprzez pokrycie papieru cienką, przezroczystą (matową lub błyszczącą) folią, wizytówki zyskują na swojej prezencji. Folia jest nakładana jedno- lub dwustronnie, w zależności od zapotrzebowania.
Jeżeli Twój projekt wizytówki zawiera dużo żywych kolorów, szczególnie polecam folię błyszczącą. Dzięki niej wizytówki jeszcze bardziej będą się rzucać w oczy i pojawi się jeszcze większy efekt „WOW”. Przy stonowanych i pastelowych kolorach dużo lepszym rozwiązaniem jest folia matowa. Moim faworytem jest jednak folia soft touch. Jest to specjalny rodzaj folii zapewniający wspaniałe wrażenie „w dotyku”. Materiał staje się miękki, wręcz aksamitny w dotyku. Naprawdę polecam!
Lakierowanie
Kolejną, bardzo często używaną techniką uszlachetnienia druku jest lakierowanie. Poprzez pokrycie druku warstwą lakieru, farba staje się dużo bardziej odporna na ścieranie. W poligrafii istnieją różne rodzaje stosowanych lakierów. Najpopularniejsze to:
- lakiery olejowe
- lakiery UV
- lakiery dyspersyjne
Największą jednak zaletą stosowania lakieru jest możliwość lakierowania wybiórczego. Mówiąc prościej; można lakierować tylko wybrane przez siebie miejsca, co ostatecznie wygląda bardzo atrakcyjnie. Jest to rozwiązanie bardzo często stosowane. Na przykład często tytuły książek na okładkach są lakierowane wybiórczo, dzięki czemu błyszczą się mocniej w porównaniu do reszty okładki.
Hot stamping
Kolejną, często stosowaną, techniką uszlachetnienia druku jest hot stamping. Jest to technika polegająca na wtapianiu na gorąco metalowych folii w powierzchnie druku. Najczęściej są to folie srebrne lub złote, co nasi klienci uwielbiają określać stwierdzeniem: „ten złoty, ładny napis”. Jednak na kolorze złotym i srebrnym możliwości się nie kończą. Istnieją dziesiątki różnych, stosowanych efektów, np.: efekt tęczy lub hologramowy. Hot stamping nie jest tanią techniką uszlachetnienia, ale efekt potrafi być niesamowity!
Tłoczenie
Jedną z najbardziej charakterystycznych technik uszlachetniania druku jest tłoczenie. Każdy z pewnością już widział tłoczenie na papierze. Służy ono uwypukleniu wskazanych elementów projektu, np. napisów lub logo. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu tłoczenia można uzyskać ciekawy efekt trójwymiarowego druku. Co więcej, wytłaczać można elementy już uszlachetnione! Oznacza to, że można połączyć np. hot stamping z tłoczeniem, co może wywołać opad szczęki u niejednego odbiorcy.
To dopiero wierzchołek góry lodowej!
Jak widać, każda technika uszlachetnienia druku wnosi ze sobą lepszy odbiór wizualny projektu, a to dopiero wierzchołek góry lodowej. Jak pisałem we wstępie, technik uszlachetnienia jest dużo więcej. Niemniej korzystając z tych kilku podstawowych technik (oraz wyobraźni osoby projektującej wizytówki), można stworzyć naprawdę powalający projekt. Z pewnością takie wizytówki zwrócą uwagę niejednego klienta.